خواف شهر میراث های ماندگار
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
     

رود خواف از قرن هشتم یا دوازدهم به بعد مرکز ولایت خواف بوده و هم اکنون فرمانداری و کلیه ادارات دولتی در آن‏ها واقع است وسعت آن حدود 6 کیلومتر مربع است . 98 درصد مردم شهر روی خواف ، حنفی مذهب از طریقه های قادریه چشتیه نقشبندیه سهروردیه پیروی می  کنند .



        این شهر دارای 21 مسجد به‏نامهای :

Ø     حضرت محمد رسول الله ( ص )

Ø     مسجد النبی

Ø     مسجد حضرت ابوبکر صدیق

Ø     مسجد حضرت عمر فاروق

Ø     مسجد حضرت عثمان ذی النورین

Ø     مسجد حضرت علی مرتضی

Ø     مسجد حضرت فاطمه

Ø     مسجد حضرت حمزه

Ø     مسجد حضرت امام اعظم

Ø     مسجد حضرت امام حسین

Ø     مسجد حضرت امام حسن

Ø     مسجد جامع خواف

Ø     مسجد حضرت سلمان فارسی

Ø     مسجد حضرت رقیه

Ø     مسجد نور

Ø     مسجد قبا

Ø     مسجد خطیب

Ø     مسجد شیخ زین الدین

Ø     مسجد بلال

Ø     مسجد مولانا مطهری

 هر مسجد دارای امام جماعت و موذن می باشد پاره ای از این مساجد  از قدیم دارای موقوفات اعم از زمین و آب و مغازه هستند که برای رفع نیازهای مادی آنها توسط افراد خّیر در گذشته وقف شده است .

        برادران اهل تشیع که اکثرا در قالب کارمند و مأمور دولتی در خواف ساکن هستند دارای مسجدی بنام مسجدالزهراء و یک حسینیه می باشند و مراسم مذهبی و عبادات خود را در آنجا انجام می دهند . برادران اهل سنت در مساجد خود در کمال آرامش و خلوص نیت عبادات خود را در پنج وقت شبانه روز به‏صورت جماعت انجام می دهند .گذشته از آن در تمامی مساجد برادران اهل سنت در ماه مبارک رمضان هر شب بعد از برگزاری نماز عشاء نماز تراویح 20 رکعتی را همراه با ختم قرآن به‏صورت جماعت برگزار می نمایند.

        ماه مبارک رمضان خواف حال و هوای معنوی و عبادی خاصی دارد صدای همزمان اذان مساجد غزل خوانی سحر جشن رمضان خوانی جوانان و نوجوانان محل ( یارب یارب رمضان السلام علیک ماه رمضان ) که بعد از افطار و قبل از تراویح در درب منازل برگزار می شود .

        همراه با ختم قرآن ، ترجمه و تفسیر قرآن ، سخنرانی و عبادات زیاد در مساجد ، عظمت اسلام و قرآن و دلبستگی مردم شهر خواف را به نمایش می گذارد .

        مردم سعی می کنند با انجام عبادت و راز و نیاز رابطه‏ی خود را با خالق نزدیک تر کنند .

        مراسم عبادی عید فطر و عید قربان هر سال در مصلای بزرگ شهر همراه با قربانی کردن گوسفند صدقات و خیرات . باشکوه خاصی  برگزار می گردد .در این اعیاد گذشته از مراسم عبادی مردم وظایف اجتماعی را به نحو احسن انجام داده ، به دیدن اقوام می روند و صله رحم به جای می آورند ، که این هم نشان دهندة عطوفت ، ایثارگری  و علاقه‏ی مردم به سنت‏های مذهبی و ملّی و اجتماعی است .

        این علاقه و اعتقاد راسخ آن‏ها گفته‏ی حمد الله مستوفی صاحب نزهت القلوب را درباره‏ی خواف سال 730 (هـ-ق) به‏یاد می آورد که گفته است : « مردم آن‏جا حنفی مذهب ، غریب دوست و علاقه‏ی زیاد به حج و خیرات و صدقات دارند . در آنجا ابریشم و روناس است .» اگرچه امروزه ابریشم و روناس رونق ندارد ولی کلیه‏ی صفات حسنه‏ی دیگر را که مورخ معروف 700 سال قبل بیان کرده مثل فقط مذهب حنفی ، متشِرع . علاقه به خیرات ، حج و غریب دوست بودن آنها هنوز پابرجاست .

        این شهر دارای مسجد جامع تاریخی بزرگی است که قدمت چند صد ساله دارد و امام جمعه به‏عنوان خطیب ، مسئولیت برگزاری نماز جمعه را به‏عهده دارد امامت جمعه بعهده خانواده‏ی احرار منتسب به خواجه عبیداله احرار می باشد اکنون امامت جمعه‏ی شهر خواف از سال 1350 به‏عهده مولوی خواجه غوث الدین احراری از شاگردان مولانا مطهری و تربیت شده حوزه علمیه احناف خواف می باشد . مردم اهل تسنن شهر خواف دارای اعتقادات خاص مذهبی بوده و با برادران اهل تشیع خود زندگی شرافتمندانه ای دارند .

        در کل منطقه‏ی خواف 65%  درصد اهل سنت و 35 % اهل تشیع هستند که با همدیگر برادر بوده و حتی ازدواج نموده اند در مراسم عروسی و عزاداری همدیگر شرکت نموده . رفت و آمد و روابط عاطفی و تجاری بین آن‏ها درجریان است گرچه ایادی دشمن و آن‏هایی‏که منافع و خوراک خود را در ایجاد اختلاف بین این دو فرقه‏ی دینی می دانند ، تلاش نموده اند اختلاف و تفرقه بوجود بیاورند ولی موفق نشده و نخواهند شد . برادران اهل تشیع در منطقه مراسم عزاداری خود را در 19 و 21 ماه رمضان به‏مناسبت ضربت خوردن و بشهادت رسیدن حضرت علی (ع) و ماه‏های محرم (تاسوعا ، عاشورا) و صفر را در حسینه ها و مساجد خود همراه با نوحه خوانی ، سینه زنی و زنجیر زنی به‏صورت دسته های عزادار باشکوه خاص انجام می دهند که نشان دهنده‏ی عشق و علاقه‏ی آن‏ها به اهل بیت پیامبر (ص) و امام حسین (ع)   می باشد .

        از نظر فرهنگی برای علاقه مندان به علم و ادب و جلوگیری از تضبیع وقت ایام مفید جوانان ، کتابخانه‏ی عمومی از سال 1345 وسیله آموزش و پرورش دایر و هم اکنون با گسترش و توسعه بیشتر تحت نظر اداره ارشاد اسلامی فعال است ، که دارای کتابهای علمی ادبی سیاسی و اجتماعی و تاریخی می باشد.علاوه بر آن چمن آباد دارای کتابخانه و روستای قاسم آباد و زوزن دارای مجتمع فرهنگی وهنری می باشند . جهت ورزش و تربیت بدنی و تفریح سالم جوانان و نوجوانان این شهر ، دارای زمین چمن فوتبال و سالن سرپوشیده ورزشی و سینما با ظرفیت حدود 220 صندلی است ، که لازم است با توجه به محروم و مرزی بودن منطقه و خطر اعتیاد و تهاجم فرهنگی به کتابخانه مجتمع های فرهنگی و ورزشی توجه بیشتری شود . در این شهرستان نشریه یا روزنامه‏ی محلی منتشر نمی شود و فاقد امکانات اقامتی می باشد که با توجه به وجود ابنیه تاریخی و شروع پروژه های عمرانی و معدنی احداث مهمان پذیر در خواف ضروری به نظر می رسد .

        مردمان شهر قوی هیکل فعال زحمت کش قانع و به‏دور از حرص و آز هستند - عموما مشغول کشاورزی دامداری کشت صیفی جات زعفران کاری گاوداری مرغداری بوده و محصولات درختی آن انار انگور آلو زردآلو انجیر پسته و توت می باشد حکومت محلی خواف که از طرف دولت واگذار می شود از قرن دهم تا اوایل قرن دوازدهم در اختیار ایل زنگنه‏ی خواف بوده که چون به مردم ظلم می شده است ، حکومت خواف به ایل قلیچ خان تیموری واگذار ، که اعقاب آن‏ها تا اواخر دوره قاجاریه حکومت داشته اند  .

[ ۱۳۸٩/٩/٢٤ ] [ ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ ] [ حمید یاررودی ]
حمید یاررودی
حمید یاررودی کارشناسی آموزش ابتدایی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی آموزگار مقطع ابتدایی استان خراسان رضوی شهرستان خواف Email: hamid_yar@ymail.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :